بهترین شهرهای ایران برای سفر با کودکان


اگر تاکنون ترجیح شما سفرهای دوستانه و یا انفرادی بوده باید بگوییم که این سفرها با سفرهای خانوادگی و یا سفر با کودکان ، کاملا متفاوت هستند. در سفرهای خانوادگی شما باید بصورتی برنامه ریزی کنید که کودک شما دچار مشکلی نشود و کمترین تنش را تجربه کند. به هرحال قرار است مسیری را طی کنیم و در طول مسیر نمی توانیم عملکردی مانند خانه خود داشته باشیم. این کاملا طبیعی است که با وجود فرزند، خانواده ها دچار وسواس شده و تصمیم بگیرند مقصدی را انتخاب کنند که کمترین مشکل را برای آنها ایجاد کند.

 

بندرعباس و هرمزگان 
بندرعباس و استان هرمزگان با وجود داشتن دیدنی‌های تاریخی و طبیعی بی‌شمار یکی از بهترین شهرهای ایران برای گردشگری کودکان است. بندرعباس همچنین از طرف یونیسف به عنوان یکی از شهرهایی که پتانسیل گردشگری کودک را دارد معرفی شده است. در کنار این که شهر بندرعباس دیدنی‌هایی مناسبی برای کودکان دارد، وجود جزیره عجایب هفتگانه مانند قشم و تفریحات مناسب کودکان در این جزیره مانند بزرگ‌ترین موزه حیات وحش و ژئوپارک قشم که اولین ژئوپارک ایران است، باعث شده بندرعباس و هرمزگان تبدیل به یکی از بهترین مقاصد گردشگری خانوادگی در ایران شوند.
بهترین زمان سفر به بندرعباس: پاییز، زمستان و اواسط بهار


اصفهان و زیبایی‌هایش
اصفهان با داشتن هزاران جاذبه دیدنی در سال‌های گذشته به عنوان پایتخت گردشگری کودک انتخاب شده است. در این شهر مواردی مانند عدم آلودگی هوا و وجود زیرساخت‌های مناسب باعث شده اصفهان پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری کودک در ایران را داشته باشد. در این میان دیدنی‌هایی وجود دارد که باعث شده اصفهان در میان سایر شهرها یکی از بهترین گزینه‌ها برای گردشگری کودکان باشد از جمله این موارد می‌توان به وجود بزرگ‌ترین آکواریوم خاورمیانه در اصفهان و بزرگ‌ترین شهربازی خاورمیانه یعنی شهر رویا اشاره کرد.
بهترین زمان سفر به اصفهان: تمام فصل‌های سال


تبریز، مکانی مناسب برای سفرهای کودکان 
تبریز با آرامش و زیبایی بی‌نظیر، هوای تمیز و طبیعت بکر، یکی از بهترین شهرها و مقاصد سفرهای تابستانی در فصل‌های گرم تابستانی و اواخر بهار است. این شهر همچنین به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی ایران نیز برگزیده شده و دارای جاذبه‌های تاریخی و تفریحی فراوانی است که به شدت حس کنجکاوی کودکان را بر می‌انگیزد. یکی از این جاذبه‌های زیبا همین تفاوت فرهنگ میان کودکان سایر شهرها به  خصوص در آشنایی با زبان دیگر یعنی زبان ترکی است. در کنار این‌ها از جمله جاذبه‌های گردشگری تبریز که برای کودکان جالب است می‌توان به ائل گلی زیبا، روستای صخره‌ای کندوان، شهربازی‌های مختلف سرپوشیده و پارک‌های آبی مانند مجموعه باغلار باغی، آکوا پارک تبریز، موزه‌هایی مانند موزه مشروطه، مقبره شعرای مختلف یا دیدنی‌هایی مانند مسجد کبود اشاره کرد.
بهترین زمان سفر: اواخر بهار تا اوایل پاییز پیش از شروع زمان سرما


تهران، شهری جادویی برای کودکان
در تهران همه چیز برای کودکان آماده شده است. اما مسئله مهم این است که در گردشگری کودکان یا سفر با کودکان همواره مسئله ترافیک و هدر رفتن زمان در شهرهای شلوغ را در نظر داشت. بنابراین اگر قصد تهرانگردی با کودکان را دارید استفاده از تورهای یک روزه یا نیمروزه گردشگری انتخاب مناسبی است. از پارک ژوراسیک گرفته تا بهترین کافه‌ها برای کودکان همه چیز در پایتخت ایران برای تفریح خانواده‌ها فراهم شده است. علاوه بر این طبیعت اطراف تهران و موقعیت مکانی مناسب این شهر باعث شده که تورهای یک روزه بسیاری به مقاصد نزدیک برگزار شود که باز هم انتخاب خوبی برای گردشگری کودکان یا سفر با کودکان و تجربه طبیعت‌گردی است.
بهترین زمان سفر به تهران: تمام فصل‌های سال


رشت، پیوند آبی دریا و جنگل‌های سرسبز
رشت بدون شک انتخاب خوبی به خصوص در فصل‌ها بهار، تابستان و اوایل پاییز برای سفرهای خانوادگی است. آیا کودکی هم وجود دارد که دریا را دوست نداشته باشد؟ پس مطمئن باشید با وجود صدها دیدنی در رشت این شهر می‌تواند انتخاب مناسبی برای سفرهای کودکان باشد.
بهترین زمان سفر به رشت: اواخر بهار، تابستان و اوایل پاییز


شیراز، شهری بی‌نظیر برای کودکان 
اگر دوست دارید کودکان با تاریخ آشنا شوند حتما آن‌ها را به دیدن شیراز، تخت جمشید و پاسارگاد ببرید. شیراز برای گردش کودکان و آشنایی با فرهنگ غنی ایرانی فوق‌العاده است. از مقبره بزرگترین شاعران مانند سعدی و حافظ تا وجود صدها پارک مانند پارک کوهی دراک و پارک ماجراهای طبیعت شیراز، این شهر و روستاهای اطرافش مانند قلات و دشتک انتخاب خوبی برای سفر با کودکان، گردشگری کودکان و سفرهای خانوادگی است.
بهترین زمان سفر: تمامی فصول


همدان، شهری برای تمام سلیقه‌ها
اخیرا جاذبه‌های گردشگری زیادی در همدان برای سرگرمی کودکان و خانواده‌ها افتتاح  شده که هدف آن رونق گردشگری کودکان است. در همین راستا، «پارک اکباتان» همدان تبدیل به «پایتخت گردشگری کودک» شده و طیف وسیعی از تفریحات برای رونق گردشگری کودکان را ارائه می‌دهد. از تورهای جذاب غار علیصدر تا بازدید از دیدنی‌ترین دیدنی‌های همدان، همه چیز در این شهر برای تفریح تمام سلیقه‌ها به خصوص کودکان فراهم شده است.
بهترین زمان سفر: تمامی فصول


دیگر چه شهرهایی برای سفر با کودکان مناسب هستند؟
به غیر از شهرهای گفته شده، کرمان به دلیل داشتن سازه ارگ بم، یزد به دلیل بافت تاریخی و اهمیت فرهنگی، کیش به دلیل طیف وسیعی که از تفریحات آبی و ساحلی در اختیار کودکان و خانواده‌ها می‌گذارد، همگی از جمله گزینه‌های بسیار خوب برای گردشگری کودکان به شمار می‌روند.