چند روش برای تقویت ریاضی در کودکان

چند-روش-برای-تقویت-ریاضی-در-کودکان-سربرگ

چند روش برای تقویت ریاضی در کودکان نام این مقاله از وب سایت افرادخت می باشد. تیم روانشناسی و آموزشی افرادخت در این مقاله به انواع روش ها برای تقویت ریاضی در کودکان می پردازد. همچنین انواع هوش کودکان و هوش های ریاضی کودکان مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله به انواع راهکار ها برای افزایش استعداد و هوش ریاضی و توانایی مواجهه و از بین بردن ترس کودکان از ریاضی پرداخته شده است.

 

اهمیت آموزش ریاضی به کودکان

جای خالی آموزش درست ریاضی به  کودکان بین ۳ تا ۷ سال در مدارس و مهدکودک‌های کشورمان به وضوح احساس می‌شود!

تحقیقات نشان داده‌اند که اگر کودکان به طور متوسط ۶ ساعت را در مهد کودک یا پیش دبستانی خود بگذرانند؛ آموزش ریاضی فقط ۵۸ ثانیه از وقت  آن‌ها را به خود اختصاص می‌دهد!
بله درست شنیدید! فقط ۵۸ ثانیه یعنی حتی کمتر از یک دقیقه‌ی کامل!

فاجعه زمانی احساس می‌شود که تمام وسواس مربیان مهد کودک و والدین بر روی این موضوع متمرکز شده که آموزش ریاضی به کودک این است که کودک دلبند شما بتواند اعداد را به ترتیب نام برده و بشمارد!

همچنین به راحتی برچسب اختلال یادگیری ریاضی به کودکان نسبت داده میشود.

در صورتی که یاد گرفتن این کار، ذره‌ای به بالا بردن هوش منطقی کودک شما کمک نخواهد کرد و در آینده نیز تاثیری بر توانایی تجزیه و تحلیل منطقی او نخواهد گذاشت!

پس باید به یک راه‌حل درست و حسابی فکر کرد!

چرا  که در این سنین ، بیشترین میزان یادگیری و بازدهی کودک قرار دارد و اکثر توانایی‌های اصلی  کودک از این سنین شکل می‌گیرد!

بنابراین باید از هوش ریاضی و منطقی او بیشترین استفاده را کرد و با کمک گرفتن از بازی ریاضی او را برای آینده‌ای درخشان آماده ساخت!

 

بررسی علل ضعف دانش آموزان در درس ریاضی

همان‌طور که گفتیم، برخی از کودکان دچار اختلال ریاضی هستند. برخی از معلمین، با دیدن هر کودکی که در یادگیری درس ریاضی مشکل دارد این تشخیص را می‌دهند که او دچار این اختلال است.

برخی نیز حتی اگر با کودکی با این اختلال روبرو شوند، نمی‌توانند مشکل او را تشخیص بدهند.

کودکان با هم متفاوت‌اند و ضعف آن‌ها در درس ریاضی همیشه دارای یک ریشه خاص نیست. اولین راهکار تقویت ریاضی در ابتدایی این است که بدانیم کودک دقیقا به خاطر چه چیزی در ریاضیات مشکل دارد؟

عدم حضور در کلاس، عدم تعامل درست با معلم، عدم شرایط تمرین مناسب یا اختلال یادگیری درس ریاضی؟

 

چگونه هوش ریاضی منطقی را افزایش دهیم؟

همانگونه که گفته شد هوش ریاضی را می توان با تمرین به دست آورد و این هوش در عین حال که یادگیری آن آسان است و با تمرینات ساده می توان آن را به دست آورد، بسیار کاربردی است. برخی از این راه ها عبارتند از:

  • مسائل ساده را بهتر است به صورت ذهنی و بدون استفاده از ابزاری مثل ماشین حساب و کاغذ حل کنید.
  • ریاضی را در زندگی روزمره وارد کنید و به آن فکر کنید.
  • یادگیری برنامه نویسی باعث افزایش هوش ریاضی می شود.
  • در مورد مسائل زندگی و مشکلات فکر کنید و سعی کنید با همفکری بقیه آنها را حل کنید.
  • طرح مسئله کنید مسائلی برای خود تعریف کنید و آنها را حل کنید.
  • از منابع آنلاین و کتاب و فیلم های در دسترس استفاده کنید و مطالب علمی را در اینترنت جستجو کنید تا به روز باشید.
  • به دنبال دلیل منطقی برای هر چیزی باشید حتی اگر به جواب دقیق نرسید.
  • خواندن کتاب و افزایش اطلاعات عمومی هوش ریاضی را بالا می برد.
  • نگاه کردن به اجزای برخی وسایل الکترونیکی یا مکانیکی و غیره می تواند مفید باشد.
  • تست هوش و معما ها و مسائل چالش های فکری خوبی هستند.
  • شاید بخواهید در مورد دلایل اضطراب ریاضی کودکان مطالعه ای داشته باشید.

چند-روش-برای-تقویت-ریاضی-در-کودکان-متن1

 

روش های تقویت ریاضی در ابتدایی

فراگرفتن درس ریاضی برای برخی از دانش‌آموزان کار بسیار ساده‌ای است. برای برخی دیگر اصلا اینطور نیست. آنها نمی‌توانند یا نمی‌خواهند که مفاهیم ساده و در عین حال پیچیده‌ی ریاضیات را درک کنند و یاد بگیرند.

برخی از معلمین یا والدین در برخورد با همچین دانش آموزانی دچار خشم می‌شوند و از روش‌های نادرستی او را به سمت یادگیری هل می‌دهند. در صورتی که تقویت ریاضی ابتدایی با یک‌سری ترفندها و راهکارها به سادگی انجام می‌شود.

در این مقاله راهکارهای مختلفی آورده‌ایم که با کمک آنها می‌توانید به فرزند یا دانش‌آموز خود کمک کنید. طبق تجربه این روش‌ها می‌توانند کمک شایانی در رابطه با مشکل ریاضی کودکان ابتدایی باشند.

 

استفاده از کتاب های کمک آموزشی

به طور کلی، بهترین کتاب برای آموزش ریاضی ابتدایی به کودکان همان کتاب درسی است. اما ایشنایین به این معنی نیست که باید سایر کتاب‌های آموزشی را نادیده بگیریم. کتاب‌های آموزشی نقش مکمل کتاب درسی را ایفا می‌کنند و استفاده از آن‌ها یکی از مؤثرترین روش های تقویت ریاضی در ابتدایی است.

کتاب‌ کمک درسی، می‌تواند در کودک حس تازگی و تنوع ایجاد کند و با در اختیار گذاشتن بستری مناسب امکان انتقال مفاهیم را برای معلمین و والدین راحت‌تر نماید.

 

ایجاد گروه‌بندی درست بین بچه‌های کلاس

دانش آموزان روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند. آن‌ها از یکدیگر می‌آموزند، انگیزه می‌گیرند و رشد می‌کنند. گاهی ایجاد یک گروه‌بندی کلاسی درست برای درس خواندن و انجام برخی از تمرین‌ها از بهترین راهکارهای تقویت ریاضی در ابتدایی است.

در گروه‌های کلاسی دانش آموزان به بیانی ساده‌تر به توضیح مساله‌ای خاص می‌پردازند به گونه‌ای که درک آن برای هم کلاسی‌هایشان قابل درک‌تر می باشد. علاوه‌ بر این باعث تقویت مهارت کارگروهی و مشارکت نیز می‌شود.

سعی کنید در کلاس یک گروه‌بندی مناسب ایجاد کنید و دانش‌آموزان را با توجه به شناخت شخصیتی و مهارتی‌ای که از آن‌ها دارید در کنار یکدیگر قرار بدهید.

دانش آموزان رئوف و مهربان و بخشنده‌ای که ریاضیات  قوی‌ای دارند به خوبی می‌توانند مشکلات هم‌گروهی‌های خود را رفع کنند.

 

استفاده از ابزار فیزیکی و الکترونیکی کمک درسی

استفاده از کتاب های مصور و فلش کارت ها میتونه به بچه ها کمک های زیادی بکنه، اگر هم میخواین هزینه زیادی در این مورد نکنید می تونید رو گوشی یا تبلت برای بچه ها کتاب های خوب بریزید و یا از نرم افزارهای آموزشی مثل بچه ها ریاضی استفاده کنید.

 

تشویق و ایجاد انگیزه برای یادگیری بیشتر

تشویق و ایجاد انگیزه از بهترین روش های تقویت ریاضی در ابتدایی است. سعی کنید در آن‌ها هدف ایجاد کنید. به زبان کودکانه به آن‌ها بگویید که ریاضی چه کمکی می‌تواند به آن‌ها بکند. برخی از کودکان به برخی مشاغل علاقه زیادی دارند. پایه و اساس خیلی از این مشاغل ریاضیات است و هر فردی برای ورود به آن‌ها باید ریاضیاتی قوی داشته باشد. این مشاغل را به آن‌ها معرفی کنید.

همچنین می‌توانید برای دانش آموزانی که تلاش خود را زیاد می‌کنند و نمره خود را ارتقا می‌دهند جایزه در نظر بگیرید. 

از دیگر روش‌های موثری که باعث ایجاد انگیزه و علاقه‌مندی دانش آموزان به یادگیری درس ریاضی می‌شود و یادگیری ریاضی را به یک فرایند هیجان انگیز برای آنها تبدیل می کند می توان موارد زیر را نام برد.

چند-روش-برای-تقویت-ریاضی-در-کودکان-متن2

انجام بازی های ریاضی

بازی هایی مثل تخته نرد، مار و پله و یا Battleship رو که می دونید چقدر برای یادگیری ریاضی خوبند. علاوه بر این ها بازی های الکترونیکی و مناسبی وجود دارند که می تونید روی تبلت یا گوشی برای بچه ها نصب کنید مثل بچه ها ریاضی که برای بچه های ۸ تا ۱۲ سال خیلی مناسبه و خیلی از معلم ها هم اون رو تائید کردند.

 

به بچه ها کمک کنید تا هدف از یادگیری ریاضی رو درک کنند

برای مثال میتونین نحوه محاسبه مقدار بنزین تو ماشین رو براش توضیح بدین و یا موقع خرید کردن و حساب کردن پول بهش نشون بدین که چجوری با استفاده از اعداد و به کمک ریاضی اینکار رو انجام میدین.  بچه ها وقتی ببینند چیزی در زندگی روزمره به دردشون میخوره بهش علاقه پیدا می کنند.

 

سوال های هوشمندانه ریاضی بپرسید

فرض کنید در مطب دکتر به همراه کودک منتظرید تا نوبتتون بشه، یا در رستوران منتظر هستید تا غذایتان رو بیاورند. یا تو سالن با بچه کوچیکتان منتظر هستید تا کلاس والیبال برادر بزرگش شروع شود. همه ی این موقعیت ها بهترین موقعیت برای حرف زدن از ریاضی می باشد.

مثلا بگویید:

  • به نظرت ۲/۳ (دو سوم) پیتزا از ۴/۵ (چهار پنجم) بزرگتره؟ می تونید روی یه دستمال کاغذی شکلش رو هم بکشین.
  • نگاه کن به بازی. تیم ما ۱۴ امتیاز داره. میانگین عدد ۱۴ چند میشه؟
  • این بسته مداد ۱۲ تایی ۲۰۰۰۰ تومان هستش و این بسته ی ۱۶ تایی ۲۵۰۰۰۰ تومان. به نظرت کدومش به صرفه تره؟ قیمت هر مداد چقدر میشه؟
  • این کپن تخفیف ۱۵ درصد به ما تخفیف میده. حالا اگه مجموعا فیش ما ۵۰۰۰۰ تومان شده باشه چقدر با محاسبه ااین تخفیف باید پول بدیم؟

 

انواع هوش انسانی بر اساس نظریه گاردنر

طبق نظریه گاردنر ۹نوع هوش برای انسان در نظر گرفته شده است. از جمله :هوش میان فردی، درون فردی، کلامی –زبانی، تصویری- فضایی، طبیعت گرا، هیجانی، موسیقیایی، منطقی- ریاضی، وجودی یا هستی گرا.

 

هوش سیال

که تفکر انتزاعی و تشخیص الگوها و حل مشکلات و درک روابط را شامل می‌شود به توانایی ذاتی بستگی دارد.

چند-روش-برای-تقویت-ریاضی-در-کودکان-متن4

هوش متبلور

هوش متبلور نقطه مقابل هوش سیال است و از طریق آموزش -کسب تجربه و تحصیلات به دست می آید. در واقع هوش متبلور در طول زندگی قابلیت افزایش دارد. مثلاً دایره واژگان مربوط به هوش متبلور است. یا دانش ریاضی چون با گذشت زمان و تمرین فرد با نظریه ها و مسائل بیشتری آشنا می‌شود و مهارتش در این زمینه بیشتر می‌شود.

 

هوش منطقی-ریاضی

هوش منطقی-ریاضی قدرت استدلال و توانایی محاسبات فرد را شامل می شود. بنابراین این افراد تمرکز ذهنی و عقلانی را بسیار آسان انجام می‌دهند و الگو ها و روابط را بسیار سریع درک می کنند.

 

مشاغل مرتبط با هوش ریاضی

علوم- ریاضیات –مهندسی- حسابداری- کامپیوتر رشته هایی هستند که با هوش منطقی ریاضی سروکار دارند. ریاضیدان ها، کارگاه ها، روزنامه نگاران و دانشمندان جزو کسانی هستند که هوش منطقی ریاضی بالایی دارند. حتی برنامه نویسی را می توان از سنین پایین به کودکان آموزش داد.

 

برخی از خصوصیات افراد دارای هوش ریاضی

  • اندازه ها- مقادیر- فرمول ها برای آنها جذاب است و قدرت محاسباتی بالایی دارند.
  • آزمایش و تحقیق برای اثبات فرضیه را با لذت انجام می دهند.
  • از بازی‌های استدلالی و استراتژیک لذت می‌برند.
  • عاشق معما و کشف ناشناخته‌ها و اسرار هستند.
  • به دلیل کنجکاوی سوالات بنیادی و عمیق از خود می‌پرسند.
  • کسب دانش نظری برای آنها اولویت دارد.
  • به اعداد و تبدیلات آن علاقه دارند.
  • مسائل پیچیده را آسان درک می کنند.
  • علاقمند به انجام آزمایش‌های علمی هستند .
  • به دنبال دلایل و علت مسائل هستند. (رابطه علی)
  • عاشق نظم و ترتیب هستند. (استدلال خطی)
  • همه چیز را به اجزای کوچکتر تقسیم می کنند. (استدلال عینی)
  • با چیزهای عقلی و منطقی ارتباط برقرار می‌کنند.
  • به قوانین احترام می‌گذارند.
  • دسته بندی را دوست دارند.
  • آسان تر می توانند تصمیم های منطقی و عملی بگیرند.
  • در درس هایی مثل علوم و ریاضی بهتر هستند یا از آن لذت می برند.
  • می‌توانند به چیزهای مختلف به صورت انتزاعی فکر کنند.
  • اطلاعات جدید را در گروه ها و زیر شاخه های مختلف دسته بندی می کنند.
  • معمولاً در مواجهه با اندازه هر چیز، به دنبال لیست کردن و مقدار دقیق هر چیز هستند.
  • برای حل مسائل و مشکلاتشان به سراغ منطقی ترین راه حل می روند.
  • مسائل ریاضی را خوب می فهمند و آسان حل می کنند.

چند-روش-برای-تقویت-ریاضی-در-کودکان-متن3

راه های افزایش هوش ریاضی کودکان

  • حل معماهای مختلف
  • بازی های فکری (گروهی و انفرادی)
  • انواع پازل ها (چون به ارتباط بین تصاویر مربوط است.)
  • سودوکو و شطرنج
  • بازی مکعب روبیک (به دلیل الگوهایی که برای تکمیل در آن وجود دارد.)
  • دومینو (برای افزایش تمرکز کودکان)
  • لگو (برای افزایش مهارت کودکان در بعد فضایی و هندسی آنها کمک می کند.)
  • کشیدن نقاشی اجزای یک الگو و تکرار آن و بعد کشیدن بدون الگو به نقاشی برای حافظه مفید است.
  • چرتکه علاوه بر اینکه به عنوان روش محاسبات ذهنی برای کودکان مفید است باعث رشد سایر قسمتهای مغز هم میشود و دو نیمکره مغز را درگیر می کند.
  • آشنایی با فرآیند علمی با استفاده از ابزارهایی مثل تلسکوپ و میکروسکوپ برای افزایش هوش ریاضی کودکان مفید است.
  • روش مطالعه ریاضی هشتم را هم بخوانید.

 

یادگیری و پرورش هوش ریاضی در سنین پایین

معمولاً ۸۰ درصد هوش افراد قبل از ۸ سالگی با سرعت بیشتری شکل می‌گیرد. بنابراین بهتر است فرصت را غنیمت شمارید. برخی کودکان در سنین پایین به دلیل عدم تمرکز، معمولاً ارتباط خوبی با مدرسه و یادگیری برقرار نمی کنند و برای کودکان شاید یادگیری مسائلی که نیاز به دقت و تمرکز دارد سخت باشد. روش های ساده ای وجود دارد که با استفاده از آنها می توان در مکان های مختلف مثل خانه، ماشین، سوپرمارکت هوش ریاضی و منطقی کودکان را افزایش داد.

مثلاً:

  • در آشپزخانه می توان در مورد تعداد میوه های جمع و تفریق آنها با کودکان صحبت کرد.
  • در بیرون از خانه در مورد پلاک ماشین ها یا جمع و تفریق اعداد پلاک.
  • در سوپرمارکت در مورد اینکه چند بسته ماکارونی در سبد وجود دارد یا اینکه خرید ها چند قلم جنس است و جمع آنها.
  • شمردن اعداد و یا شمردن اشیا به صورت روزانه مثلاً: پله های خانه، قاشق ها، تعداد پیراشکی ها و غیره .
  • می‌توان اشیایی را مثل سکه را دایره وار قرار داده و تعداد سکه ها را از کودک بپرسید.
  • اشیایی را با هم ترکیب کنید مثل قاشق و چنگال و جدا کنید یا بشمارید و یا باهم جمع بزنید.
  • یاد دادن هندسه اشکال مثل اینکه بشقاب گرد است یا سینی مستطیل است
  • بازی هایی که در بازار برای تقویت هوش ریاضی کودکان موجود است.
  • مقایسه وزن اشیا با هم و اینکه مثلاً بسته شکر سنگین تر است یا نمک و غیره
  • حتی بازی هایی که در گوشی و لپ تاپ هستند اگر با فکر انتخاب شوند و در یک بازه های زمانی کوتاه در اختیار کودک قرار گیرند علاوه بر بازی مفاهیمی را به کودکان آموزش می‌دهد.

 

سایر مقالات افرادخت

خانه درباره مارزرواسیونشماره تماس