بهترین تفریح‌های تابستان برای فرزندان


تابستان فصلی است که خاطرات شیرین کودکی در آن شکل می‌گیرد. مسافرت‌ها، تعطیلات طولانی، پیک‌نیک‌های عصر و تفریحات پر جنب‌وجوش تابستانی.

۱. بازی در خارج از خانه، بهترین اتفاق تعطیلات تابستان

اگر در خانه‌ای حیاط‌دار زندگی می‌کنید می‌توانید در ساعات مناسبی آن‌ها را به حیاط بفرستید تا بازی کنند. دوچرخه سواری، فوتبال و لی‌لی از بازی‌هایی است که می‌توانند در حیاط به آن مشغول شوند.

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و تراس دارید می‌توانید آن را برای بازی بچه‌ها آماده کنید تا با خیالی آسوده در آن بازی کنند. نصب محافظ و پهن کردن یک زیرانداز مناسب از پیش‌نیازهای آماده‌سازی تراس برای بازی است.

اگر آپارتمان شما تراس ندارد می‌توانید یک اتاق را که پنجره‌ی بزرگی دارد به این کار اختصاص دهید. پنجره را با توری فلزی و ثابت بپوشانید تا بتوانید با خیال راحت آن را باز بگذارید. یک فرش کودک یا کف‌پوش بازی در اتاق پهن کنید و اسباب‌بازی‌ها را روی آن قرار دهید. کودک شما می‌تواند ساعت‌ها در هوای تازه مشغول بازی باشد.

۲. کارهای هنری مخصوص تعطیلات تابستان

انجام کارهای هنری می‌تواند به اندازه‌ی بازی در بیرون از خانه برای کودکان جذاب باشد. آن‌ها می‌توانند بدون نگرانی دست‌های خود را به رنگ آغشته کنند و تمام خلاقیتشان را برای انجام کارهای هنری خرج کنند. یک لباس مناسب به آن‌ها بدهید و رنگ و مداد رنگی در اختیارشان بگذارید. کتاب‌های رنگ‌آمیزی، کاغذ، چسب، قیچی، مداد و هر چیزی که برای انجام یک کار هنری لازم است رو میز بگذارید و به آن‌ها اجازه دهید تا هر کاری که دوست دارند با آن وسایل انجام دهند.

۳. بازی‌های رومیزی، تمرین مغز در تعطیلات تابستان

بازی‌های رومیزی، مثل شطرنج و مونوپولی، می‌توانند ساعت‌ها کودکان را مشغول کنند اما باید بدانید که برای انجام این بازی‌ها حداقل باید دو نفر باشید. پس اگر یک کودک دارید حتما زمان‌هایی را به انجام این بازی‌ها اختصاص دهید. این بازی‌ها علاوه بر سرگرم کردن آن‌ها، به رشد ذهن و مرتب شدن اطلاعات درون مغزشان کمک می‌کند.

۴.کتاب، همراه همیشگی تعطیلات تابستان

تعطیلات تابستان وقت مناسبی برای عادت دادن بچه‌ها به کتاب خواندن است. در این سه ماه که خبری از مشق و فعالیت‌های مدرسه نیست می‌توانید آن‌ها را با کتاب سرگرم کنید. خواندن کتاب کمک می‌کند وقتشان به شکل مفیدی پر شود، چیزهای تازه یاد بگیرند و قوه‌ی تخیل خود را تقویت کنند. می‌توانید فرزندتان را در کتابخانه‌ی محله عضو کنید تا علاوه بر دسترسی به تعداد زیادی کتاب، با روش استفاده از کتابخانه‌های عمومی هم آشنا شود.

۵.با خاطره‌نویسی تجربه‌های تعطیلات تابستان را جاودانه کنید

از فرزندتان بخواهید روزی حداقل ۱۵ دقیقه وقت بگذارد و خاطرات روزی که گذشت را بنویسد. به او بگویید می‌تواند در دفتر خاطراتش نقاشی کند، عکس یادگاری یا تکه‌های روزنامه و گل‌های خشک شده‌ای که دوست دارد را هم در دفتر خاطراتش بچسباند. شما می‌توانید یک دفتر را به برنامه‌ی فعالیت‌های روزانه‌ی او اختصاص دهید. از او بخواهید صبح‌ها که بیدار می‌شود کارهایی که دوست دارد در طول روز انجام دهد در آن بنویسد تا برنامه‌ریزی برای روز را یاد بگیرد.