آموزش خوش نویسی برای کودکان

آموزش-خوشنویسی-برای-کودکان-سربرگ

آموزش خوشنویسی به کودکان نام این مقاله در وب سایت تخصصی تحصیلی و روانشناسی افرادخت می باشد. تیم روانشناسی و فرهنگی و هنری افرادخت در این مقاله قصد دارد تا به شما در راستای خوش خطی و تمرین خطاطی و بهترین راهکار ها برای بهبود خط کودکان و داشن آموزان را ارائه می دهد. در این مقاله می توان عوامل خوش خطی و بد خطی کودکان و دانش آموزان را مورد توجه قرار داد. و به بررسی تخصصی عوامل موثر برای بهبود خط دانش آموزان پرداخته شده است.

راهکارهایی برای خوشنویسی کودکان

 

۱. الگوی خوبی باشید

اگر به عنوان الگوی او، خط بدی دارید از خودتان شروع کنید. باید خط خود را اصلاح کنید. یا  اینکه توجهش را به سمت خط کسانی که زیبا می‌نویسند هدایت کنید! خیلی ساده و بدون هیچ توضیحی.

تنها با دیالوگی شبیه به این: ” عمویت خط بسیار زیبایی دارد و من خط او را خیلی دوست دارم. همیشه دوست داشتم مثل او بنویسم.” علاقه او به شما باعث می‌شود تا به علاقه‌مندی‌های شما نیز توجه نشان بدهد.

 

۲. ایجاد اعتماد به نفس در کودک

اعتماد به نفس او را بالا ببرید. هر چقدر که اعتماد به نفس بالاتری داشته باشد بهتر می‌تواند توانایی‌های خود را به کار بگیرد. از او بخواهید یک بیت شعر را با خطی زیبا روی کاغذی زیبا و تمیز بنویسد. به او نشان دهید که بسیار خوب عمل کرده؛ حتی اگر چندان هم خوب عمل نکرده است. این کاغذ را روی یخچال یا بالای میز کار خود بچسبانید. با این کار او بااعتمادبه‌نفس‌تر می‌شود.

 

۳. شروع خوب را جدی بگیرید

بهترین زمان برای خوش خط نوشتن کودکان در همان ابتدای یادگیری حروف الفبای فارسی می‌باشد. تمرین خوش خطی کلاس اولی ها را جدی بگیرید. معلم این مقطع باید بتواند به خوبی خط زیبا را به او آموزش بدهد. آموزش‌های خط در این مقطع پایه و اساس خط کودک در آینده را شکل می‌دهد. جهت صحیح حرکت دست و رسم الخط اصولی حروف زمینه ساز خوش خط بودن دانش آموزان می‌باشد.

 

۴. تقویت مهارت دست ورزی

دست ورزی یعنی استفاده درست از عضلات دست. این مهارت در همه‌ی کودکانی که از سلامت کافی برخوردارند وجود دارد. اما میزان آن متفاوت است. ممکن است کودک شما مهارت دست ورزی ضعیف، متوسط یا خیلی خوبی داشته باشد. در هر سه شرایط می‌توانید با استفاده از تمرین‌های مناسب این مهارت را در آن‌ها تقویت کنید و آن را تا سطح خیلی عالی پیش ببرید. هر چقدر که این مهارت در کودک شما بیشتر باشد خوش‌خط‌تر خواهد شد. تمرین‌هایی مثل خمیر بازی، بازی با اسلایم، نرمش و ورزش انگشتان دست و … از مهم‌ترین روش‌های دست ورزی هستند و مناسب ترین تمرین خوش خطی کلاس اولی ها به حساب می‌آیند.

 

۶. از قلم و کاغذ استاندارد استفاده کنید

قلم و کاغذ تاثیر بسیاری بر زیبا نوشتن دارند. مخصوصا در ابتدای کار که خوشنویسی برای کودک کاری سخت به نظر می‌رسد، در انتخاب قلم و کاغذ دقت کافی داشته باشید. به طور معمول مداد مشکی نوک تیز بهترین قلم برای تمرین خوش خطی دانش آموزان و کودکان می‌باشد. به همین دلیل است که بسیاری از معلمین عزیز استفاده از مداد نوکی ( اتود ) را به دانش آموزان به ویژه در سال‌های اول دبستان توصیه نمی‌کنند.

 

آموزش-خوشنویسی-برای-کودکان-متن3

 

۵. تمرین خوشنویسی با کتاب خط

او را در آموزشگاه‌های خطاطی ثبت‌نام کنید. یا این‌که از محصولات آموزشی‌ که به این منظور ارائه شده‌اند استفاده کنید. کتاب‌های خط که سرمشق خوشنویسی دارند می‌توانند به عنوان یک تمرین خوش خطی خوب و سرگرم‌کننده در خانه استفاده شوند. این کتاب‌ها خودآموز‌اند و به خوبی می‌توانند نیاز شما را در رابطه با آموزش خوشنویسی در خانه به کودک رفع کنند.

۷. ایجاد آرامش محیطی

محیط خانه را برای او پر از آرامش و امنیت کنید. این امنیت نه تنها روی زیبایی خط و خوش خط شدن او تاثیر دارد؛ بلکه سایر وجهه‌های زندگی‌اش را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و همین امر موجب افزایش تمرکز و کاهش استرس می‌شود. در بسیاری از موارد بدخط بودن دانش آموزان به دلیل فشار زیادی است که به مداد در هنگام نوشتن وارد می‌شود، این فشار زیاد حاصل استرس و اضظراب می‌باشد.

علاوه بر این کف دست برخی از دانش آموزان به علت استرس به شدت عرق می‌کند، لذا همین امر سبب سُر خوردن مداد در دست می‌شود. بنابراین داشتن آرامش خاطر و دور بودن از هر گونه استرسی، در خوش خطی دانش آموزان بی تاثیر نیست.

 

۸.  تمرین خوش خطی کودکان با بازی

تمرین خوش خطی کودکان را به یک بازی یا یک عمل سرگرم‌کننده تبدیل کنید. مثلا هنگامی که قرار است به خرید بروید از او بخواهید که لیست خرید را بنویسد و متناسب با پیشرفت خطی‌اش، اقلام و خوراکی‌های مورد علاقه بیشتری از سمت شما دریافت کند. همچنین می‌توانید معلم‌بازی کنید. احتمالا از این که نقش معلم خط را برای شما بازی کند خوش‌حال خواهد شد. 

 

۹. تشویق و ترغیب

آن‌ها را به زیبا نوشتن تشویق کنید. اگر می‌بینید که در حال بهتر شدن است او را با الفاظ زیبا بیشتر به تلاش کردن ترغیب کنید. هیچ وقت او را به خاطر بدخطی سرزنش یا تنبیه نکنید. چرا که او نه روی عوامل ارثی و نه روی عوامل محیطی مؤثر بر خط کنترلی ندارد.

 

۱۰.  او را راحت بگذارید

برای خوش خط شدن دانش آموزان آنها را وادار به استفاده از دست چپ یا راست نکنید. راست دست بودن یا چپ دست بودن آنها ذاتی است. دست راست یا چپ بودن هیچ تفاوتی در خوش خطی ایجاد نمی‌کند، آنچه اهمیت دارد مداومت در تکرار و تمرین خوش خطی می‌باشد.

 

 

فاصله چشم تا صفحه کاغذ چقدر باشد؟

رعایت فاصله چشم تا صفحه کاغذ ضامن سلامتی چشم است، عوامل متعددی از جمله نور و دید چشم و اندازه کلمات در میزان فاصله موثر است، اما بنا بر اندازه متعارف کلمات در خط تحریری و نور کافی و بینایی معمولی، فاصله چشم تا صفحه کاغذ حدود ۲۵ سانتیمتر باید باشد، و از نزدیک بینی جدا پرهیز کنید.

 

طریقه صحیح نشستن در خوشنویسی با خودکار چگونه است؟

طریقه صحیح نشستن و تمرین کردن به خصو تمرینات طولانی از جهت سلامت جسم دارای اهمیت فوق العاده است، زیرا نشستن نامناسب به ستون فقرات و گردن آسیب جدی می رساند، لذا انجام تمرینات بر روی زمین بسیار نامناسب و مضر است و باید پرهیز شود، پس روش صحیح استفاده از میز شیب دار مخصوص تحریر و یا نشستن بر روی زمین و تکیه دادن است.

 

 

آموزش-خوشنویسی-برای-کودکان-متن1

 

روش صحیح گرفتن قلم در دست چیست؟

باید قلم در میان دو انگشت شست و اشاره قرار می گرد و به انگشت وسط تکیه می کند. قلم را باید قدری راحت در دست گرفت زیرا محکم گرفتن قلم موجب خستگی زودهنگام و مخل به آموزش است.

 

میزان فشار بر قلم و روی کاغذ چه مقدار باشد؟

میزان فشار بر قلم در خط تحریری کاملا طبیعی است و راحتی و سهولت در نوشتن یک اصل است و همچنین اصل اینست که ضخامت همه قسمت های کلمه یکنواخت باشد زیرا نوشتن در خط تحریری توسط ابزار خودکار و مداد و یا روان نویس است، اما در نوشتن خط تحریری هنری میتوان با رعایت ظرافت و ضخامت همانند خط نستعلیق درشت که با قلم نی نوشته می شود جاهای مختلف کلمه را از لحاظ ظرافت و ضخامت تفاوت گذاشت و جذابیت بیشتری به نوشته داد.

در خط تحریری اگر به واسطه فشار بر قلم در جاهایی از حروف ضخامت بیشتری می توان ایجاد کرد، قطعا خط تحریری زیباتر و جذاب اری خواهیم داشت، برای این کار زیر دستی ما نباید سفت و سخت باشد تا بتوان به واسطه فشار بر قلم و فشار روی کاغذ ضخامت در نوشته ایجاد کرد.( بهترین نوع زیر دستی برای این کار زیر دستی چرم می باشد)

اما این که در کدام قسمت های قلم فشار بیشتری وارد کنیم و یا در کجای تحریر چه حروفی فشار اعمال کنیم تا ضخیم تر نوشته شود الگوی ما خط درشت است به صورتی که در همتن قسمت های از کلمات که در خط نستعلیق با لم نی کلمه ضخیمتر نوشته می شود در خط تحریری هم این کار صورت می گیرد.

 

قواعد خوشنویسی با خودکار و اتصالات خط نستعلیق در اول، وسط و آخر کلمه

قواعد خوشنویسی با خودکار ، اتصالات خط نستعلیق تحریری به سه شکل اول، وسط و آخر کلمه تقسیم میشوند در این مطلب به شما یاد خواهیم داد که اتصالات حروف در جایگاه های مختلف کلمه چگونه خواهد بود

 

آموزش-خوشنویسی-برای-کودکان-متن2

 

قواعد خوشنویسی با خودکار و اتصالات خط نستعلیق در اول، وسط و آخر کلمه

  • در نوشتن کلمه خط زمینه در نظر گرفته شود.
  • اندازه و شکل درست نوشته شود.
  • اتصال صحیح بین حروف در کلمات رعایت شود.
  • همیشه آخرین حرف اتصال هر کلمه موقعیت آن را نسبت به خط زمینه تعیین می کند.
  • استفاده مناسب است کشیده ها زیبایی خط را بیشتر می کنند.
  • قواعد نوشتن حروف در خط نستعلیق
  • هر حرفی متناسب با موقعیتی که در کلمه دارد می تواند در ابتدا، وسط و انتهای آن نوشته شود.
  • بعضی از حروف مانند الف ، د ، ر ، و تنها به انتهای کلمات می چسبند.
  • برخی از حروف دارای اشکال متفاوتی در نوشتن هستند که استفاده از آنها باعث زیباتر شدن خط می شود.
  • ر تنها حرفی که موقعیت آن نسبت به خط زمینه به اتصال آن به حروف دیگر بستگی دارد.
  • قواعد نوشتار تحریری
  • تا رسیدن به انتهای اتصال نوشت افزار را بر نداریم.
  • الف و سرکش در مرحله دوم نوشته شود.
  • نقطه در پایان هر کلمه یا اتصال گذاشته شود.
  • کلمات به صورت جدا و بدون در هم رفتگی پشت سر هم نوشته شود.
  • فاصله ها مناسب انتخاب شود.
  • الفبای فارسی دارای سی و دو حرف است که باحذف حروف تکراری ۱۸ باقی می ماند(الف، ب، ج، د، ر، س، ص، ط، ع، ف، ق، ل، م، ن، و، ه، ی). این حروف را می توان به سه دسته خورد، کشیده و مدور تقسیم کرد.
  • حروف خورد: انتهایشان روی خط زمینه قرار می گیرد(الف، د، ر، ط، و، ه).

 

  • حروف کشیده: روی خط زمینه کشیده می شود(ب، ف، ک).

 

  • حروف مدور: بخشی از آن روی خط زمینه و قسمتی به صورت نیم دایره زیر خط زمینه قرار می گیرد(ح، س، ص، ع، ق، ل، ن، ی).

 

  • میم(م) تنها حرفی که در هیچ گروهی قرار نمی گیرد.

 

 

سایر مقالات افرادخت

خانه درباره مارزرواسیونشماره تماس