بازی برای تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودکان

بازی-برای-تقویت-حافظه-دیداری-و-شنیداری-کودکان-سربرگ

بازی برای تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودکان نام این مقاله از وب سایت افرادخت است. در این مقاله تیم روانشناسی و فرهنگی و آموزشی افرادخت به معرفی تعداد زیادی از بازی ها برای تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودکان پرداخته است. در این مقاله به صورت تخصصی به بخش بندی انواع حافظه ها اشاره شده است. همچنین بازی های مرتبط با تقویت حافظه شنیداری و دیداری به صورت مجزا معرفی و بررسی شده است.

مهارت‌های شنیداری کودکان شامل چیست

مهارت شنیداری کودکان در کنار مهارت‌های دیداری، طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های دوران کودکی را تشکیل می‌دهند. شاید گمان کنید که تنها گوش است که نقش اصلی را در بهبود عملکرد این مهارت ایفا می‌کند، اما این‌چنین نیست و عامل دیگری به اسم صحبت کردن یا به صورت کلی زبان هم وجود دارد که در تقویت مهارت شنیداری کودکان نقش به سزایی را برعهده دارد.

در مورد انواع مهارت‌ها و روش‌های بهبود و تقویت آن معمولا مطالب متعددی منتشر می‌شود، اما در این میان مهارت‌های شنیداری شاید کمتر مورد توجه قرار گرفتند. بنابراین ما در نورولند تصمیم گرفتیم تا به بررسی انواع مهارت‌ شنیداری کودکان و معرفی تعدادی بازی برای تقویت هرکدام از آن‌ها بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع حافظه شنیداری کودکان

 

بازی-برای-تقویت-حافظه-دیداری-و-شنیداری-کودکان-متن2

 

مهارت‌ شنیداری کودکان همانطور که از نامش مشخص است در واقع مهارتی است که مربوط به شنوایی است. به دلیل گستردگی فعالیت‌های گوش و قابلیت‌های فراوانی که دارد، این مهارت به ۴ دسته گوناگون تقسیم می‌شود که این دسته‌ها عبارتند از:

  • حافظه شنیداری
  • توجــه شنیداری
  • تمیــــز شنیداری
  • توالـی شنیداری

در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد می‌پردازیم و بازی‌های مناسبی که برای تقویت انواع مهارت شنیداری کودکان مناسب هستند را بیان خواهیم کرد.

انواع حافظه دیداری کودکان

حافظه دیداری به دو نوع حافظه دیداری کوتاه مدت و حافظه دیداری بلند مدت تقسیم می‌شود. حافظه کوتاه مدت دیداری در زندگی روزمره استفاده می شود.

حافظه دیداری بلند مدت هم هنگام به یاد آوردن اطلاعات قدیمی یا خاطرات تصویری از گذشته دور، کاربرد دارد. آیا شما تصویر مدرسه ابتدایی که در آن درس خوانده‌اید را به یاد می‌آورید؟! پس حتما حافظه دیداری خوبی دارید! بدون شک تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودکان در سنین پایین به یادآوری خاطرات آنها در میانسالی و کهنسالی کمک شایانی می‌کند.

تشخیص سطح حافظه دیداری کودک

اگر شما موضوع تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودکان را دنبال می کنید حتما با پرسش های گوناگونی در ذهن خود مواجه شده‌اید. ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که چگونه متوجه ضعف یا مشکل در حافظه دیداری کودک خود شویم؟ کودکی که حافظه دیداری ضعیفی دارد علائم خاصی از خود نشان می‌دهد. از جمله این که کودک:

 

  • نمی تواند به راحتی کلمات و تصاویر را به خاطر آورد.
  • در مهارت‌های ریاضی مشکل دارد.
  • در تشخیص اعداد و حروف ضعیف است.
  • در تلفظ درست کلمات مشکل دارد.
  • غلط املایی زیادی دارد. اغلب کلمات را بهم ریخته می‌نویسد؛ و در نوشتن کند عمل می کند.

بازی برای تقویت حافظه دیداری کودکان

در این بخش به معرفی بازی های متعدد برای تقویت حافظه دیداری کودکان می پردازیم.

تقویت حافظه دیداری کودکان با بازی فکری وارونه

بازی فکری وارونه یه بازی رومیزی به شمار می‌رود. این بازی به افزایش مهارت دیداری، تفکر و تمرکز کودکان کمک می‌کند. کودک شما باید بتواند مهره‌های این بازی را بر روی هم قرار دهد. بدون این که تعادلش از بین برود.

تقویت حافظه دیداری کودکان با بازی فکری واکنش

بازی آموزشی واکنش، یک فرصت خوب برای تحرک، تخلیه انرژی و مهم تر از همه تقویت مهارت دیداری کودکان است. چرا که در این بازی جذاب، هماهنگی دست و چشم حرف اول را می‌زند.

این بازی از چند تا مهره، زمین بازی و یه کش تشکیل شده است. هر کسی بتواند به وسیله کش مهره‌های خود را زودتر وارد زمین حریف کند برنده است.

تقویت حافظه دیداری کودکان با بازی فکری گابلت Gobblet

 

بازی-برای-تقویت-حافظه-دیداری-و-شنیداری-کودکان-متن4

 

بازی فکری گابلت جذابیت بالایی برای کودکان دارد. این بازی فکری با برنامه‌ریزی ذهنی کودک شما در ارتباط است و به صورت دو نفره انجام می‌شود. قوانین و روش بازی فکری گابلت به تقویت مهارت دیداری و تمرکز شما و کودکتان کمک می‌کند. مخصوصا اینکه باید حرکت حریف را به خاطر بسپارید و شانس پیروزی خود را افزایش بدهید.

بازی جابجایی

به کودک بگویید اطراف خود را با دقت ببیند. بعد چشمان او را ببندید و اشیاء اطراف را جابه جا و یا حذف کنید. چشمان او را باز کنید. حالا ببینید می‌تواند تغییرات را تشخیص دهد یا خیر. شما با این بازی به تقویت مهارت دیداری کودک کمک می کنید.

تقویت حافظه دیداری کودکان با شناسایی اشیاء حذف شده

مجموعه ای از اشیاء را به کودک نشان دهید. روی اشیاء را بپوشانید و یکی از اشیاء را بردارید. دوباره مجموعه اشیاء را به او نشان دهید و از کودک بخواهید که شیء حذف شده را شناسایی کند.

تقویت حافظه دیداری کودکان با پیدا کردن طرح مناسب

شکل هندسی، حرف یا عددی را به کودک نشان دهید. از او بخواهید که طرح مناسب را از میان چندین انتخاب برگزیند یا این که آن را بر روی کاغذ ترسیم کند.

تقویت حافظه دیداری کودکان با یادآوری اشیاء دیده شده

اسباب بازی، عدد، حرف یا لغتی را مدت زمان کوتاهی به کودک نشان دهید و از او بخواهید که آن را یادآوری کند. اشیایی را روی میز می‌چینیم و از کودک می‌خواهیم ۱۵ ثانی هبه آن‌ها نگاه کند و بعد از او اسم آن‌ها را می‌پرسیم، بهتر است ابتدا با اشیا کم شروع کنیم و بعد تعداد آن‌ها را زیادتر کنیم.

تقویت حافظه دیداری کودکان با داستان بر اساس تصاویر

بر روی یک صفحه پارچه ای، تصاویری از فعالیت‌هایی که بیان کنده‌ی یک داستان هستند را قرار دهید. تصاویر را بردارید و از کودک بخواهید که داستان را براساس حافظه بینایی تصاویر بیان کند.

تقویت حافظه دیداری کودکان با یادآوری آیتم حذف شده

اعداد، تصاویر یا حروف را به کودک نشان دهید. از او بخواهید که چند ثانیه نگاه کند، سپس یکی از آن‌ها را حذف کنید و بپرسید که کدام یک حذف شده است. کودک شما از طریق تصویر سازی می تواند به یاد بیاورد که چه چیز هایی تغییر کرده و حذف شده است. در آینده می توانید تصاویر شلوغ تر به آن ها نشان بدهید.

تقویت حافظه دیداری کودکان با تکرار الگوها   

الگو یا طرحی را با مهره های چوبی، تکمه‌ها یا مکعب‌های چوبی بسازید. از کودک بخواهید که به آن برای چند ثانیه نگاه کند، سپس آن الگو را درست کند.

تقویت حافظه دیداری کودکان با نظم بخشیدن بر اساس حافظه

مجموعه‌ی مختصری از اشکال، طرح‌ها یا اشیاء را به کودک نشان دهید. از او بخواهید که مجموعه‌ی دیگری از این گونه طرح‌ها را با نظی یکسان و براساس حافظه تنظیم کند.

بازی برای تقویت حافظه شنیداری کودکان

در این بخش معرفی بازی های متعدد برای تقویت حافظه شنیداری کودکان می پردازیم. با انجام این تمارین و بازی های می توانید تا حد زیادی به کودک خود در زمینه ی حافظه ی شنیداری کمک نمایید.

تقویت حافظه شنیداری کودکان با بازی این را انجام بده

پنج یا شش شیء را در مقابل کودک قرار دهید و مجموعه ای از دستورها را برای اجرا کردن به او بدهید. برای مثال، «آن قطعه‌ی سبز رنگ را در دامن سارا بگذار»، «گل زرد را زیر صندلی علی بگذار» و «توپ نارنجی را داخل میز جلو قرار بده» این فهرست می‌تواند زمانی که کودک در حافظه‌ی شنیداری بهبود می‌یابد افزایش یابد.

تقویت حافظه شنیداری کودکان با دنبال کردن دستورها

به کودک چند تکلیف ساده بدهید که انجام دهد. برای مثال: «یک مربع قرمز بزرگ بر روی کاغذ ترسیم کن»، «دایره‌ی کوچک سبز رنگی را در زیر مربع قرار بده» «و یک خط سیاه از وسط دایره به گوشه سمت راست بالایی مربع بکش» این چنین فعالیت‌هایی را می‌توان با استفاده از گوشی و دستورهای ضبط شده در مرکز شنیداری انجام داد.

 

بازی-برای-تقویت-حافظه-دیداری-و-شنیداری-کودکان-متن3

 

تقویت حافظه شنیداری کودکان با  به حافظه سپردن اعداد یا لغات

به کودک کمک کنید که فهرستی از اعداد یا لغات را در حافظه‌اش نگه دارد. ابتدا با دو آیتم آغاز کنید و از کودک بخواهید که تکرار کند. به تدریج به فهرست اعداد یا لغات زمانی که کودک تکالیف را انجام می‌دهد اضافه کنید. در ابتدا، یاد یار دیداری به شکل سرنخ تصویری ممکن است سودمند باشد.

تقویت حافظه شنیداری کودکان با اشعار کودکانه

از کودکان بخواهید که اشعار کودکانه را به خاطر بسپارند. این تمرین به حافظه‌ی شنیداری کمک می‌کند. در ابتدا برای آن ها می توانید آهنگ ها و موسیقی های جذاب کودکانه و کوتاه پخش نمایید. سپس پس از تقویت حافظه می توانید به آهنگ های بلند تر و همچنین موسیقی های بزرگسال بپردازید.

تقویت حافظه شنیداری کودکان با بازی سری‌های اعداد

یک سری اعداد به کودک بدهید و از او درباره‌ی این مجموعه سؤال کنید. برای مثال، «چهارمین عدد را بنویس: ۴ و ۹ و ۱ و ۸ و ۳»، دستورهای دیگر عبارتند از: «بنویس بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین عدد»، «عددی که به ۵ ختم می‌شود»، «آخرین عدد»، «عددی که به سن شما نزدیک‌تر» است و غیره.

تقویت حافظه شنیداری کودکان با برنامه های تلویزیونی

از کودکان بخواهید که برنامه ای از تلویزیون را تماشا کند و چیزهای خاصی را به خاطر آورد. برای مثال، امشب برنامه های سفرهای سندباد را تماشا کن و فردا به من بگو که او این بار از چه سرزمینی دیدن کرده است و غیره.

 

بازی-برای-تقویت-حافظه-دیداری-و-شنیداری-کودکان-متن1

 

تقویت حافظه شنیداری کودکان با  تکرار جملات

یک جمله را با صدای بلند، بیان کنید و از کودک بخواهید آن را تکرار کند. با جملات ساده‌ی کوتاه شروع کنید، سپس جملات مرکب و جملات پیچیده تر را اضافه کنید. همچنین می توانید از کلماتی که از نظر واج و آوا به هم شبیه هستند استفاده نمایید. دقت برای تلفظ و ادا کردن درست کلمات به هوش شنیداری آن ها کمک شایانی میکند.

تقویت حافظه شنیداری کودکان با بازی بازگو کن

چند کلمه برای کودک بخوانید و از او بخواهید خوب به شما گوش کند. سپس هر بار یکی از کلمات را در قالب پرسش از او بخواهید تا برایتان بازگو کند. مثلا: بپرسید دومین کلمه‌ای که گفتم چه بود؟ آخرین کلمه و … می‌تواندی رفته رفته این بازی را پیچیده‌تر هم بکنید؛ مثلا یک داستان کوتاه درباره‌ی حیوانات برایش تعریف کنید. وقتی داستان تمام شد سوالاتی مثلِ “نام دومین حیوانی که در داستان به آن اشاره کردم چه بود؟” را از او بپرسید.

 

سایر مقالات افرادخت

خانه درباره مارزرواسیونشماره تماس