ایده های جالب برای ساخت اسباب بازی با وسایل دور ریختنی

تصویر سربرگ

تیم روانشناسسی و تحلیل رفتار و روحیات و افکار کودکان افرادخت در این مقاله با عنوان ایده های جالب برای ساخت اسباب بازی با وسایل دور رختنی در منزل با شما همراه است. در ان مقاله قصد بر این است که شما را با روش ها متعدد و ایده های بسیار جذاب و بدون هزینه آشنا سازیم تا در منزل اوقات خوشی را با فرزندان خود داشته باشید. همچنن به خلاقیت و قدرت تفکر و افزایش هارت های فردی کودک خود کمک نمایید.

مزایای ساخت اسباب بازی با وسایل دور ریختنی

تأکید ما بر پرورش خلاقیت است اما ساخت کاردستی با وسایل دورریختنی مزایای دیگری نیز به همراه دارد. به طور کلی می‌توان مهم‌ترین مزایا را این‌گونه برشمرد:

فواید ساخت اسباب‌بازی برای کودک حتی وقتی که قرار است از وسایل آماده استفاده کند بی‌شمار است. از جمله این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرورش مهارت ایده پردازی
  • پرورش قوه‌ی تخیل
  • پروش خلاقیت
  • افزایش اعتماد به نفس
  • به کار گرفتن توانایی‌های کودک
  • کشف استعدادها
  • کشف علایق
  • تقویت حواس بینایی، شنوایی و لامسه وابسته به نوع بازی ساخته شده
  • ایجاد هماهنگی بین توانایی‌های فکری و جسم
  • تقویت هوش
  • تقویت توانایی حل مسئله
  • بالا بردن تمرکز

از مهم ترین تاثیراتی که ساخت اسباب بازی ها  بر کودکان می گذارند می توان به عوامل زیر نیز اشاره نمود که به دقت آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

رشد خلاقیت

در ساخت کاردستی با وسایل دور ریختنی، بچه‌ها یک یا چند شیء را که پیش‌تر ساختار و کارایی دیگری داشته‌اند، به شیء دیگری با ساختار و کارایی متفاوت تبدیل می‌کنند. این نکته اصلی‌ترین عامل رشد و پرورش خلاقیت است.

رشد مهارت‌ها

از کارهایی که بچه‌ها در این فرایند انجام می‌دهند، به کارگیری حواس پنجگانه، دست‌ورزی، ایجاد ارتباط میان حواس گوناگون (مثلا هماهنگی میان چشم و دست)، استفاده از ابزارهای مختلف و … است. تمام این‌ها مهارت‌های آنان را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند در انجام سایر امور، تسلط بیشتری پیدا کنند.

 

تصویر میان متنی مقاله (3)

 

ساخت اسباب بازی با بطری‌های پلاستیکی و پت‌ها

یکی از دورریختنی‌هایی که زیاد در خانه‌ها وجود دارد، بطری‌های پلاستیکی و پت‌ها هستند. هم با خود این اشیا و هم با درهایشان می‌توان کاردستی‌هایی ساخت.

کافی است درهای نوشابه، روغن، و … را که از قبل جمع‌آوری کرده‌اید، با یک میل داغ سوراخ کنید. سپس از داخل آن‌ها نخ کاموا یا شیرینی رد کنید و یک مار پلاستیکی بسازید. می‌توانید برای کله مار از درپوش بزرگ‌تر یا توپ استفاده کنید و روی آن را نقاشی کنید.

با برش قسمت انتهایی پت‌های نوشابه و ماءالشعیر و رنگ‌آمیزی آن‌ها می‌توانید این عروسک‌های زیبا را بسازید. کافی است انتهای پت را ببرید و سپس با رنگ‌های دلخواه آن‌ها را به شکل تعدادی کفش‌دوزک درآورید. می‌توانید از در بطری‌ها و سایر اشیای دورریختنی برای ساخت سر و شاخک‌ها استفاده کنید.

ایده ساخت جعبه ی اسباب بازی با وسایل دور ریختنی

وسایل مورد نیاز برای ساخت جعبه ی اسباب بازی

  • جعبه خالی
  • چسب
  • وسایل بی‌خودی و اسباب بازی‌های ناقص

روش ساخت جعبه ی اسباب بازی

ما در اینجا از جعبه شیرینی استفاده کردیم زیرا هم در داشته و در اندازه‌ای هست که به راحتی حمل می‌شود.

همه تکه‌های اسباب بازی وسایل بی‌خودی کودکتان را ته جعبه بچسبانید.

بهتر هست در چیدن سعی کنید اشیای کوچکتر در رنگ‌های مختلف را انتخاب کنید.البته بستگی به وسایل شما هم دارد ولی برای داشتن یک بازی آموزشی تکه‌ها با تعداد، حروف و شکل‌های مختلف باشد.

سوال‌های زیر را با کودک‌تان داشته باشید

من یک چیز سبزِ مربعی شکل می‌بینم اگر پیداش کردی؟

من یک چیز خوشمزه می‌بینم اگر گفتی چی هست؟

من عدد ۵ را می‌بینم اگر پیداش کردی؟

چشم کودک‌تان را ببندید و بخواهید اشیاء را لمس کند و اسم آنها را ببرد. این روش فوق‌العاده عالی برای مهارت حرکتی ظریف و بازی حسی هست.یکی از شاخص های روش مونته سوری که تاکید زیادی بر آن شده فراگیری بوسیله حواس هست.تمرکز بر روی هر حسی کودکان را به آموختن وا می‌دارد.

داستان سرایی با تکه‌ها داشته باشید.به این صورت که یک عنوان را کودک‌تان انتخاب کرده و شروع به داستان سرایی کند. داستان‌های خنده داری مثل “گیره کاغذ آبی با باطری به کمک پای شکسته عروسک رفت بعد توی راه مداد صورتی را دید…”

مزایای ساخت بازی جعبه ی اسباب بازی

  • هزینه‌ای برای درست کردن آن لازم نیست
  • شما از وسایل بدرد نخور و دوریختنی موجود در منزل استفاده کرده‌اید و استفاده مجدد خلاقانه از وسایل را به کودک‌تان یاد می‌دهید.
  • کودک‌تان در درست کردن آن می‌تواند به شما کمک کند.
  • یک ایده خوب برای سرگرم کردن کودکان در منزل است.
  • و در آخر بچه‌ها این بازی را دوست دارند زیرا بازی هست که شما در کنارشان هستید و برایشان تازگی دارد.
  • مفاهیم آموزشی مختلفی مثل رنگ‌ها ، شمارش اعداد، توالی، اشکال هندسی و داستان سرایی. مهارت حرکتی… را می‌توانید داشته باشید.
  •  

 

تصویر میان متنی مقاله (4)

 

ایده ساخت اسباب بازی با وسایل دور ریختنی پازل با چوب بستنی

لوازم ساخت پازل با چوب بستنی

  • حداقل ۲۰ چوب بستنی
  • ماژیک در رنگهای مختلف

روش ساخت پازل با چوب بستنی

۲ چوب بستنی را کنار هم قرار دهید.

کمک کنید تا کودک‌تان یک شکل بر روی هر چوب بستنی بکشد.سعی کنید شکل‌ها دقیقا متقارن بر روی هر چوب بستنی باشد.

مرحله بالا را تکرار کنید تا به اندازه کافی شکل داشته باشید.

 چوب بستنی‌ها را با هم قاطی کنید.

حالا از کودکتان بخواهید تا چوب بستنی ها را با هم جور کند.

شکل‌هایی که می‌کشید لازم نیست خیلی پیچیده باشد از کودک‌تان بخواهید تا شکل‌های هندسی ساده مثل دایره، مربع، مستطیل، مثلث و هر شکل دیگری که دوست دارد، بکشد.

پازل آموزشی شکل‌ها یک فرصتی است تا در مورد مفهوم تقارن با کودک‌تان صحبت کنید و توضیح بدهید که کدام یک از شکل‌هایی که درست کرده است متقارن و کدام متقارن نشده است.پیشنهاد می‌کنیم تا بعدا مطلب نقاشی تقارن با آینه را برای آموزش تقارن به کودکان ببینید

در انتهای بازی وقتی تا حدودی کودک شما با اشکال هندسی آشنا شد بازی پیدا کردن شکل‌ها را داشته باشید، بدین صورت که از کودک‌تان بپرسید چند شکل دایره متفاوت در اطرافش می‌بیند؟ همینطور در مورد مربع ؟ اگر بازی را به همین منوال از ابتدا تا انتها ادامه دهید، تشخیص اشکال هندسی و تفوت ویژگیهای آن برای کودک شما خیلی آسان می‌شود

 

تصویر میان متنی مقاله (2)

 

ساخت الگو  با لیوان  کاغذی

یادگیری الگوها از مباحث مهمی در آموزش اولیه مفاهیم ریاضی هست. یادگیری الگوها کمک می‌کند تا کودکان پیش بینی کردن و اینکه چطور چیزها با هم کار می‌کنند، یاد بگیرند.راههای زیادی برای بازی الگویابی و توالی منظم با لیوان‌ کاغذی وجود دارد.صف کردن لیوان‌ها با یک الگوی مشخص مثلا(سبز، سبز، آبی، سبز، سبز، آبی) و سپس از کودک‌تا بخواهید مجددا شبیه همین الگو را درست کند.برای کودکان بزرگتر می‌توان تعدادی لیوان را طبق الگوی مشخصی بچینید و بین آنها چندتایی از لیوان ها را جایشان را خالی بگذارید تا کودک‌تان با درک الگوی توالی رنگ لیوان درست را سر جایش قرار دهد.

عروسک‌های نمایشی با استفاده از قاشق چنگال یک بار مصرف

چند قاشق و چنگال یکبار مصرف بردارید. برای آنها با استفاده از کاغذ رنگی یا ماژیک چشم و گوش و دماغ بگذارید. می‌توانید برای آن‌ها جنسیت و سن و سال مشخص کنید و آن‌ها را در حالت‌های مختلفی مانند خنده، تعجب، ناراحتی و ترس طراحی نمایید.

می‌توانید کودک را در این کار دخیل کنید و از او بخواهید یک شخصیت را در حالت‌های مختلفی طراحی کند. بعد از آن پشت مبل یا یک صندلی پنهان شوید و نمایش عروسکی‌تان را شروع کنید.

آن‌ها را حرکت دهید و به جای آنها صحبت کنید. یک نمایش از ساده اجرا کنید و از کودکتان بخواهید تا او هم با استفاده از این عروسک‌های نمایشی ساده یک نمایش ساده اجرا کند.

ساخت بازی دوز با وسایل دور ریختنی

برای ساخت این بازی شما میتوانید با استفاده از یک تخته مقوایی یا چوبی صاف و قلم رنگ صفحه بازی دوز را طراحی کنید سپس چند تکه سنگ کوچک را رنگ کنید و به جای مهره های بازی از آن ها استفاده کنید. این بازی در واقع یک بازی دو نفره است. در این بازی ، هر شخص در بازی به نوبت سلول های جدول را علامت گذاری می کند.

در نهایت برنده بازی شرکت کننده ای است که سریع تر از نفر دیگر یک سطر، ستون یا قطر از جدول را با علامت مربوط به خودش که به طور معمول دایره یا ضربدر می باشد را کامل کند. با انجام کمی تغییر و تنوع کودکان نیز به این بازی ساده جذب خواهند شد

ساخت تلفن با لیوان یک بار مصرف

دو لیوان یک‌بار مصرف را با استفاده از یک نخ بلند به هم متصل کنید و از آن یک تلفن دست ساز بسازید. علاوه بر اینکه خاطرات کودکی‌تان زنده می‌شود، می‌توانید فرزندتان را با مفهوم انتقال صوت آشنا کنید.

ما در کودکی‌مان بارها و بارها بازی با وسایل دورریختنی را امتحان کرده‌ایم. کافی است کمی فکر کنید و چیزهای بسیار دیگری به یاد بیاورید.

 

تصویر میان متنی مقاله (1)

 

ساخت بازی فکری حافظه

برای انجام این بازی با استفاده از چند تکه کاغذ و قلم اشکالی را روی کاغذ ها ترسیم کنید به طوری که از هر شکل ۲ مشابه وجود داشته باشد. برای انجام بازی تصاویر رسم شده را به پشت قرار دهید بازیکنان باید تصاویر مشابه را پیدا کنند، این بازی دقت و تمرکز بالایی را نیازمند است. به این ترتیب شما میتوانید یک بازی با وسایل دور ریختنی در خانه تهیه کنید بدون آنکه هزینه ای بپردازید.

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

سایر مقالات افرادخت

خانه درباره مارزرواسیونشماره تماس