معرفی انیمیشن های آموزنده کودکانه

معرفی-انیمیشن-های-آموزنده-کودکانه-سربرگ

انیمیشن وال ای (WALL-E)

محصول: آمریکا ۲۰۰۸

در آینده‌ای دور، یک ربات کوچک جمع‌آوری زباله به طور ناخواسته وارد یک سفر فضایی می‌شود که در نهایت سرنوشت بشر را رقم خواهد زد.

وال-ای یک فیلم با یک پیام بسیار واضح است: ما چیزهای زیادی می‌سازیم و استفاده می‌کنیم و اگر به این مسیر ادامه دهیم، در نهایت انقراض هرگونه حیاتی را تهدید می کند. این فیلم در مورد مصرف بیش از حد و از بین بردن محیط زیست هشدار می‌دهد و به ما می‌آموزد چگونه انسان بهتری باشیم.

معرفی-انیمیشن-های-آموزنده-کودکانه-متن9

انیمیشن قرمز‌شدن (Turning Red)

محصول : آمریکا ۲۰۲۲

 

معرفی-انیمیشن-های-آموزنده-کودکانه-متن8

 

بلوغ بیشتر از آن که ترسناک باشد، تجربه‌ای متفاوت است.

انیمیشن قرمزشدن محصول سال ۲۰۲۲ کمپانی پیکسار و مخصوص نوجوانان یا کودکان در آستانه بلوغ است. این کارتون خلافاته در سایت‌های خارجی مناسب ۱۰ سال به بالا و در سایت‌های فارسی‌زبان مناسب ۱۳ سال به بالا معرفی شده است.

«مِی» دختر ۱۳ ساله چینی- کانادایی است که به‌هنگام بلوغ و تجربه احساسات مختلف، اتفاقی عجیب و جادویی برای او می‌افتد.

تجربه بلوغ برای هر نوجوانی می‌تواند ترسناک و عجیب باشد. هجوم احساسات مختلف و تلاش برای پذیرفته‌شدن در جامعه و شکل‌گیری یک هویت مستقل، موضوعی است که تقریبا هر نوجوانی آن را تجربه می‌کند.

این برهه زندگی تقریبا در هر فرهنگی به‌عنوان یک دوره ترسناک و ناهنجار توصیف می‌شود، اما کارگردان قرمز شدن، بلوغ و نوجوانی را از دریچه‌ای جدید نگاه می‌کند. قرمزشدن پیامی با این عنوان برای تمام نوجوانان دارد: «تغییرات این دوره کاملا طبیعی است و جایی برای شرمساری وجود ندارد».

ماجراهایی که برای مِی و مادرش رخ می‌دهد باعث می‌شود هر نوجوان بیننده این کارتون احساس کند در تجربه این پروسه تنها نیست. همدلی دوستان مِی و کمک به او در مدیریت احساساتش می‌تواند یک الگوی مثبت برای بچه‌های این گروه سنی باشد.

در پایان می‌توان گفت این انیمیشن مناسب کودکان در آستانه بلوغ، نوجوانان و والدین است و برای تمامی این افراد پیام مهمی را دربردارد.

 

انیمیشن افسون (Encanto)

محصول: آمریکا ۲۰۲۱

 

معرفی-انیمیشن-های-آموزنده-کودکانه-متن7

 

معمولی بودن هیچ عیبی ندارد

این انیمیشن یکی از آثار جدید دیزنی است که در مدت کوتاهی توجه زیادی را به خودش جلب کرده و برای کودکان ۶ سال به بالا مناسب شناخته شده است.

نکته‌ای که از ابتدای تماشای این فیلم توجه مخاطب را به سمت خود جلب می‌کند این است که برخلاف سایر انیمیشن‌های قهرمان ساز، این کارتون کاملا خانواده محور است.

بهترین درس این خانواده‌ جادویی به نظر این است که هیچ خانواده‌ای بدون اشکال نیست و برای کودک این باور را ایجاد می‌کند که «معمولی بودن» هیچ ایرادی ندارد.

احتمالا شما هم در تمام لحظاتی که میرابل به دلیل نداشتن استعداد جادویی احساس طردشدگی یا تمسخر می‌کند، با او هم‌ذات‌پنداری کنید و این، همان نقطه‌ پیوند با مخاطب است، اما او در این انیمیشن به همه ثابت می‌کند نیازی نیست که استعداد ویژه‌ یا نبوغ خارق‌العاده‌ای داشته باشید.

شاید عشق به عزیزان و خانواده‌، قوی‌ترین جادویی است که هر کسی در دل خودش دارد و او را به سمت تلاش و کوشش برای یافتن بهترین راه‌حل در برخورد با مشکلات، هدایت می‌کند. اگر بخواهید ریزبینانه نگاه کنید، در این انیمیشن می‌توان چهره‌ها و رنگ‌های پوست مختلف را مشاهده کرد.

همچنین شخصیت‌ها متناسب با آداب و رسوم و سنت خود لباس پوشیده‌اند که بسیار چشم‌نواز است. به طور کلی اگر دنبال یک انیمیشن مناسب کودکان هستید که همه‌ خانواده دوستش داشته باشند، افسون بهترین گزینه است.

 

انیمیشن کوکو (Coco)

محصول: آمریکا ۲۰۱۷

کوکو یکی از جذاب ترین و بامزه ترین انیمیشن هایی است که کودک شما می خواهد آن را تماشا کند، اما با این حال، در این فیلم هم شبح هایی وجود دارند.

این فیلم کودکانه داستان یک پسر جوان را روایت می کند که به یک دنیای دیگر سفر می کند تا بتواند سرنوشتش را کشف کند، در این انیمیشن به زیبایی هر چه تمام تر از موسیقی، شخصیت های جالب و سرگرم کننده و صحنه هایی چشم نواز استفاده شده است.

 

معرفی-انیمیشن-های-آموزنده-کودکانه-متن6

 

 

انیمیشن اسپریت، رام نشده (Spirit untamed)

محصول: آمریکا ۲۰۲۱

از شخصیت «اسپریت» انیمیشن‌های مختلفی برای رده‌های سنی گوناگون ساخته شده است. «اسپریت: رام‌نشده»، عضو جدید این خانواده، از آن آثاری است که می‌تواند به‌راحتی جایی در دل بچه‌ها پیدا کند.

این انیمیشن سینمایی ساده و هیجان‌انگیز، رابطه دخترکی سرکش با یک اسب نریان وحشی و آزاد را به تصویر می‌کشد.

کیفیت بصری کار بالا است، آهنگ‌ها دلنشین هستند و داستان هم به‌خوبی روایت می‌شود. این اثر پر است از پیام‌های مثبت درباره شجاعت، دوستی، اراده و باور داشتن به خود.

«لاکی» دختری است که بعد از مرگ مادرش، او را پیش پدربزرگ و عمه‌اش فرستاده‌اند تا با آن‌ها زندگی کند. او که در خانه‌ای بزرگ قد کشیده و بزرگ شده، عادت کرده که مدام از دست معلم‌هایش فرار کند و با بچه‌های دیگر گرِم بازی شود.

عاقبت یکی از بازیگوشی‌های لاکی کار دستش می‌دهد و باعث می‌شود پدربزرگ تصمیم بگیرد او را پیش پدرش برگرداند.

در راه برگشت، لاکی از داخل قطار، گله‌ای اسب وحشی را می‌بیند و همان‌جا چشمش به «اسپریت»، سردسته گله، می‌افتد. او تصمیم می‌گیرد با اسپریت دوست شود و این تازه آغاز ماجراهای آن‌ها است.

معرفی-انیمیشن-های-آموزنده-کودکانه-متن5

انیمیشن پیتر خرگوشه ۲: فراری (Peter Rabbit 2: The Run Away)

محصول: آمریکا ۲۰۲۱

«پیتر خرگوشه ۲» که دنباله قسمت قبلی است، اثری خوش‌ساخت و سرگرم‌کننده محسوب می‌شود که البته ماجراجویی‌های کودکانه آن کاملا قابل پیشبینی هستند.

باآنکه در این انیمیشن، داستان عملا فدای جنبه‌های کمدی کار شده، ولی کیفیت انیمیشن بالا است و روایت داستان هم قابل‌قبول است.

انیمیشن با عروسی «بی» و آقای «مَک‌گِرِگور» شروع می‌شود. «پیتر» خیلی از این قضیه خوشحال نیست، ولی مراقب است تا خودش و بقیه، قوانین خانه را رعایت کنند؛ چون اگر اتفاقی بیفتد، همه کاسه‌کوزه‌ها سر پیتر می‌شکند.

خلاصه آن‌قدر همگی تقصیرها را گردن پیتر بدبخت می‌اندازند که او می‌گذارد و می‌رود. پیتر با خودش می‌گوید اگر همه فکر می‌کنند من خرگوش بدی هستم، پس شاید بهتر است واقعا بد باشم! در شهر، او با خرگوشی خیابانی آشنا می‌شود که می‌گوید دوست قدیمی پدرش است و…

معرفی-انیمیشن-های-آموزنده-کودکانه-متن4

انیمیشن بچه های بد (The Bad Guys)

محصول : آمریکا ۲۰۲۲

 

معرفی-انیمیشن-های-آموزنده-کودکانه-متن3

 

«بچه‌های بد» را می‌شود نسخه‌ای سرگرم‌کننده و خانوادگی از «یازده یار اوشن» دانست. حتی در بعضی صحنه‌های کارتونی اشاراتی هم به تارانتینو می‌شود.

ولی درنهایت این انیمیشنی مختص به کودکان و پر از اکشن کارتونی و پیام‌های مثبت برای آن‌ها است که نشان می‌دهد حتی بدترین شخصیت‌ها هم می‌توانند در درونشان خوبی را پیدا کنند.

در بیشتر داستان‌ها، گرگ‌ها را موجوداتی بدجنس می‌دانند. درمورد «ولف» یا «گرگ» هم همین‌طور است. او فکر می‌کند حالا که از نظر همه او بد است، اصلا چرا باید خوب باشد؟

او و دوستانش، مار، کوسه و… یک تیم به اسم «بچه‌های بد» درست کرده‌اند و از هرجا که دلشان بخواهد دزدی می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند که کسی حریفشان نیست، ولی…

 

انیمیشن ۶ قهرمان بزرگ (Big Hero 6)

محصول: آمریکا ۲۰۱۴

 

معرفی-انیمیشن-های-آموزنده-کودکانه-متن1

 

قهرمان بزرگ ۶ پیام های‌ زیادی برای بچه ها دارد. ابتدای کارتون با یک فقدان شروع میشود. شخصیت اصلی حالا باید بدون برادرش جایگاه خودش در جهان را پیدا کند.

مردم اطرافش وی را ترغیب میکنند کـه رو بـه جلو حرکت کند، اما او یک ربات بزرگ می‌گیرد تا ذهنش را تغییر دهد.

بیمکس روشی برای شخصیت اصلی فیلم اسـت تا بـه برادرش نزدیک شود. و همینطور راهی برای قبول کردن فقدان برادرش.

این انیمیشن صحنه های‌ کمدی، عشقی و جنگی دارد. این کارتون بـه بچه ها می آموزد از دست دادن پایان زندگی نیست.

 

انیمیشن زوتوپیا (Zootopia)

محصول: آمریکا ۲۰۱۶

 

معرفی-انیمیشن-های-آموزنده-کودکانه-متن2

 

در شهری با حیوانات انسان نما، یک پلیس خرگوش تازه کار و یک روباه کلاهبردار بدبین باید با هم همکاری کنند تا یک توطئه را کشف کنند.

دست نکشیدن از رویاها پیام اصلی فیلم برای بچه‌ها است. اگر رویا یا جاه‌طلبی دارید، هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا آن رویا را دنبال کنید. حتی اگر شکست بخورید، باید قوی‌تر از جا بلند شوید.

نکته دیگری که فیلم سعی دارد به تماشاگر بگوید این است که همه ما بدون توجه به نژاد و جنسیت، می‌توانیم در صلح و آرامش با هم زندگی کنیم.

زوتوپیا به کودکان کمک می‌کند که دیگران را از روی ظاهرشان قضاوت نکنند و هرگز تصور نکنند که از روی ظاهرشان می‌توان از دل و فکر آنها خبردار شد. مهم است که قبل از قضاوت در مورد شخصیت درونی یک نفر، او را بشناسیم.

 

درون و بیرون (Inside Out)

 

معرفی-انیمیشن-های-آموزنده-کودکانه-متن10

پس از اینکه رایلی جوان به سانفرانسیسکو نقل مکان می کند، احساسات او – شادی، ترس، خشم، انزجار و غم – در مورد اینکه چگونه می‌تواند در یک شهر و خانه و مدرسه جدید زندگی کند، تعارض دارد.

این فیلم درباره احساسات و روش‌های روبه رو شدن با آنهاست. احساس غم و اندوه اشکالی ندارد. یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که باید از این انیمشین آموخت این است که احساسات بد و خوب ندارند بنابراین گاهی اوقات داشتن احساس غم و اندوه اشکالی ندارد. بهتر است یاد بگیریم که احساساتمان را متعادل کنیم و بدانیم که ما نمی‌توانیم بر احساسات دیگران حکومت کنیم.

سایر مقالات

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره مارزرواسیونشماره تماس