چند نکته مهم تربیتی برای والدین

چند-نکته-مهم-تربیتی-برای-والدین-سربرگ

چند نکته مهم پرورش کودکان برای والدین نام این مقاله از وب سایت افرادهت می باشد. در این مقاله به این موضوع اشاره ی بسیار مهمی شده است که چقدر می توان با رعایت کردن اصول روانشناسی و تربیت فرزند به کودک و جامعه کمک نمود. در این مقاله مسائل بسیار مهمی برچیده شده است. این نکات در آینده ی کودکان تاثیر بسیار مهمی دارد. با توجه و رعایت این اصول کودک خود را به یک فرد سالم و با چالش های کم تر و موفق تر در جامعه تبدیل نمایید. تیم روانشناسی و فرهنگی و آموزشی و تربیتی افرادخت در مقاله زیر به والدین کمک می کند تا چالش های خود را در تربیت فرزند بر طرف نمایند.

چرا باید به نکات تربیت فرزند پایبند بود؟

به نظر شما چرا پایبندی به نکات تربیتی مهم است؟ اگر تا به این قسمت از مقاله همراه ما بوده باشید، اکنون می دانید تربیت فرزندان نقش به سزایی بر آینده آنان دارد و این وظیفه مهم بر عهده والدین است.

والدین باید نهایت دقت خود را در تربیت فرزند داشته باشند و به نکات تربیتی پایبند باشند چرا که تربیت فرزندان نقش مهمی در موارد زیر دارد:

  • رشد شخصیت و ویژگی های شخصیتی
  • شکوفایی و به کمال رسیدن
  • ارتقای انواع مهارت ها و توانایی های شناختی، هیجانی، رفتاری و…
  • سلامت روان و سلامت جسم
  • موفقیت بیشتر
  • داشتن آینده روشن
  • شناخت توانایی های کودک
  • درک نیاز کودک
  • و…

والدینی که شناخت تمامی ویژگی های کودک برایشان مهم است، می توانند با بهترین تست ها و آزمون های روانشناسی کودکان آشنا شوند و آن ها را انجام دهند.

گوش دادن به صحبت های کودکان

یکی از نکات مهم تربیتی برای والدین که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند این است که به صحبت های کودکانشان به طور کامل گوش دهند و در این زمان نباید تماس چشمی را قطع کنند و یا برای سوال پرسیدنی صحبت او را قطع کنند.

شما با این کار اعتماد به نفس کودک خود را افزایش می دهید. دقت داشته باشید که تا زمانی که از شما کمک یا پیشنهادی نخواست، شما این کار را انجام ندهید و از آن ها سواتی را بپرسید و شما با گوش دادن به آن ها کمک می کنید که ترغیب شوند ارتباط را ادامه دهند.

 

چند-نکته-مهم-تربیتی-برای-والدین-متن3

 

در تربیت کودک لازم نیست شبیه والدین خود رفتار کنید

بسیاری از پدر و مادرها در تربیت کودک به گذشته خود نگاه می‌کنند تا بفهمند چه چیزی درست و چه چیزی اشتباه است. اما لازم نیست همیشه کارها را شبیه پدر و مادرتان انجام دهید یا به توصیه‌های تربیتی والدین خود عمل کنید.

جردن، پدر ۳۵ ساله اهل فلوریدا می‌گوید: «والدین من پدر و مادرهای خوبی بودند و نیت خوبی هم داشتند، اما آن‌ها قطعاً اشتباهاتی داشته‌اند.

زمانی که به ما می‌گفتند چگونه بچه‌های خود را تربیت کنیم، بسیار دست و پاگیر بودند. همسرم عصبانی بود و من نیز تحت‌فشار بودم. نهایتاً ما بیشتر تصمیماتمان را به‌تنهایی اتخاذ کردیم و بچه‌هایی فوق‌العاده پرورش دادیم.

کودکان زمانی که سن کمی دارند برای همه مانند یک پروژه هستند. من قدردان نصیحت ها بودم، اما باید تصمیم  درست را می‌گرفتم.»

به سرگرمی‌های هرچند غیرعادی کودک علاقه نشان دهید

علایق یک بچه کوچک ممکن است برای برزگترها غیر جذاب و کسل‌کننده باشد. اما بسیاری از پدرانی که با آن‌ها صحبت کردیم از نچشیدن لذت همراهی فعالیت‌های فرزندانشان و از دست دادن یک پیوند عمیق احساسی با کودک خود ابراز پشیمانی کرده‌اند.

به‌عنوان‌مثال یک پدر ۴۴ ساله از پنسیلوانیا به ما گفت: «پسرم در حدود ۱۰ سالگی در اسکیت حرفه‌ای شد. او شدیداً غرق این بازی بود و از صحبت کردن راجع به آن با هرکسی که مایل به گوش دادن بود به وجد می‌آمد.

من در مورد این موضوع بسیار بی‌تفاوت بودم و صرفاً با جملاتی همچون «اوه، چقدر عالی!» یا «چه خوب!» واکنش نشان می‌دادم.

حقیقتاً فرصت آن دوران را از دست دادم. نیازی نبود که شخصاً در اسکیت حرفه‌ای شوم، اما گاهی اوقات به این فکر می‌کنم که چقدر پسرم خوشحال می‌شد اگر از او می‌خواستم به من این بازی را یاد بدهد یا من را با اصول آن آشنا کند، یا او را با هدیه ای خاص سورپرایز می‌کردم.

این بازی منحصراً برای او بود، اما اگر من تا این حد منفعل نمی‌بودم، بخش‌هایی وجود داشت که می‌توانست برای هردوی ما خاطره باشد.»

قدردانی از کودک را یاد بگیرید

 

چند-نکته-مهم-تربیتی-برای-والدین-متن1

 

برای این که خیلی سریع و آسان به هدف برسید باید قدردانی را یاد بگیرید. طبق مطالعاتی که انجام شده است، زمانی که والدین قدردانی می کنند باعث می شود که حس رفاه شخصی افزایش یابد و اگر فرزندی برای تمام داشته های خود سپاسگزار باشد، شادی را بیشتر احساس می کنند.

همچنین باید توجه داشته باشید، در طول روز خانواده هایی که لحظاتی اعمم از صرف غذا را در کنار هم می گذرانند، کودکانی که تربیت می کنند سالم تر است.

خوب صحبت کردن با فرزندان خود از مواردی که در نکات مهم تربیتی برای والدین می توان به آن اشاره کرد این است که سعی کنید به فرزندان خود به بهترین نحو صحبت کنید و همچنین باید توجه داشته باشید هم شما و هم افراد دیگری که با فرزند شما صحبت می کنند باید از کلماتی استفاده کنند که مناسب باشد به دلیل این که روی مهارت های گفتاری آن ها تاثیر مستقیمی می گذارد.

پرورش همدلی

آیا می دانید یکی از بزرگ ترین لطف هایی که می توانید در حق فرزند خود انجام دهید، پرورش مهارت همدلی در او می باشد؟! بنابراین پرورش همدلی را به عنوان یکی از مهم ترین نکات تربیتی در نظر بگیرید.

توانایی قرار دادن خود به جای دیگران، درک احساسات دیگران، درک افکار دیگران، یکی از مهم ترین چیزهایی است که فرزند شما باید یاد بگیرد.

طبق مطالعات صورت گرفته، داشتن همدلی یک مولفه مهم برای کسب موفقیت در آینده است.

اما چگونه باید همدلی را در فرزند خود ایجاد کنید؟ به فرزند خود یاد بدهید در مورد احساساتش با شما صحبت کند و او را مدام به ابراز احساسات و صحبت از احساساتی که تجربه می کند، تشویق کنید و با رفتارتان به او نشان دهید که احساسات او برای شما اهمیت دارد.

اگر با دوستش دعوا کرد، به او بگویید که خودش را جای او بگذارد و ببیند در این موقعیت او چه احساسی دارد؟ راهکارهای مدیریت احساسات و هیجانات را به او یاد بدهید.

دوست داشتن خود

به عنوان یک والد خوب، باید کودکتان را به گونه ای تربیت کنید که خودش را دوست داشته باشد. کودکی که خودش را دوست دارد:

 

  • از انجام کار اشتباه دچار ترس و اشتباه نمی شود.
  • در صورتی که کار نادرستی انجام دهد، خودش را فرد بی ارزشی نمی داند.
  • این کودک خود سرزنش گری و خود انتقادی ندارد.
  • کودک از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است.
  • عزت نفس خوبی دارد.
  • به دیگران کمک می کند.
  • برای نظرات دیگران ارزش و احترام قائل است هویت و شخصیت رشد یافته ای دارد.
  • یک کودک مستقل و فعال است که کورکورانه از هیچ فردی تبعیت نمی کند.
  • کودکی که به خودش عشق می ورزد، دیدگاه های مخالف اما درست با عقیده اش را می پذیرد.

 

برای فرزند خود منبع امنیت و اطمینان باشید

یکی از اولین نیازهای هیجانی فرزندان کسب حس امنیت و اطمینان است. در واقع کودکان در اولین مرحله از زندگی خود با چالش اعتماد در برابر بی اعتمادی روبه‌رو هستند.

آن‌ها از همان دوران نوزادی از رفتارهای والدین تاثیر می‌پذیرند و اگر در محیط پرتنش یا عصبی قرار بگیرند احساس عدم امنیت، بی اعتمادی و در نهایت سبک دلبستگی ناایمن را شکل می‌دهند.

این امر می‌تواند در روابط بعدی آن‌ها با سایر افراد تاثیر بگذارد و دید کلی آن‌ها را نسبت به زندگی منفی کند. برای اینکه اعتماد کودک آسیب نبیند از رفتارهایی نظیر دروغ گفتن یا فریب دادن فرزندتان بپرهیزید.

تلاش کنید به او نشان دهید در برابر تهدیدهای محیطی پیرامون در کنارش هستید و هیچ چیز مانع محبت و عشق شما نسبت به او نمی‌شود.

 

چند-نکته-مهم-تربیتی-برای-والدین-متن2

 

به کودک نشان دهید که شکست بخشی از زندگی است

برخی از پدر و مادرها همواره در مورد موفقیت با فرزند خود صحبت می‌کنند. آن‌ها انتظار دارند که فرزندشان همیشه رو به پیشرفت باشد و در زندگی یک مسیر صعودی را طی کند.

تاکید بیش از حد بر موفقیت و پیشرفت باعث می‌شود که بچه‌ها تصویر بسیار فاجعه باری را نسبت به شکست در ذهن خود شکل دهند و هنگام مواجهه با آن ندانند که باید چه رفتاری داشته باشند.

این امر آن‌ها را از نظر روانی آسیب پذیر کرده و می‌تواند در آینده زمینه ساز بسیاری از مشکلات شود.

در نتیجه بسیار اهمیت دارد که در کنار آموزش دادن در مورد ارزش پیشرفت و رشد توانایی‌ها از احتمال شکست نیز برای فرزندتان صحبت کنید و به او نشان دهید که هر انسانی ممکن است در زندگی با مشکلات روبه‌رو شود. آنچه اهمیت دارد این است که بتوانیم در برابر شکست ها مقاومت کرده و پشتکار خود را از دست ندهیم.

اجازه دهید کودک ناکامی را نیز تجربه کند

برخی از والدین به دلایلی نظیر اینکه خود دوران کودکی سختی داشته‌اند دلشان می‌خواهد همه چیز را برای کودک خود فراهم کنند و به اصطلاح اجازه ندهند که خاری در پای فرزندشان فرو برود! این در حالی است که از نظر روانشناسان تجربه کردن ناکامی یکی از نیازهای هیجانی انسان است.

افرادی که در دوران کودکی هیچ گونه ناکامی یا سختی را تجربه نمی‌کنند و همواره همه کارهایشان توسط پدر و مادر رفع و رجوع می‌شود به مرور شخصیت ضعیفی را شکل می‌دهند که آمادگی مواجهه با هیچ سختی و دشواری را ندارد.

این مسئله می‌تواند در نهایت به نوعی احساس بی کفایتی درونی بیانجامد و مشکلات متعددی را در بزرگسالی برای فرد ایجاد نماید. در نتیجه گاهی اجازه دهید کودک خود مسئولیت کارهایش را به عهده بگیرد و ناکامی و دشواری را نیز متناسب با سن خود بچشد.

نکته حساس برای تربیت فرزند موارد زیادی را در بر می گیرد؛ یکی دیگر از مهم ترین این موارد تربیت جنسی کودک است. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از مشاوره جنسی کمک بگیرید.

فرزندانتان را مقایسه نکنید

مقایسه کردن از مخرب ‌ترین اتفاقات ممکن تربیتی است چرا که باعث خورد کردن شخصیت کودک و به‌ طبع ایجاد حس رقابت ناسالم و حسادت می ‌شود.

به فرزندانتان آزادی برای انتخاب مسیر بدهید و مسئولیت پذیری را آموزش دهید

با تحمیل نظرات خود نگرش فرزندتان را محدود نکنید، اجازه‌ی خلاقیت بدهید درست و غلط، منافع و مضرات و موارد صحیح را بیان کنید و در آخر تصمیم ‌گیری را به‌عهده ‌ی خودش واگذار کنید و او را مسئول انتخاب ‌هایش بدانید و کارهایی متناسب با سن و تونایی به او محول کنید با اینکار مسئولیت ‌پذیری را نیز به او آموزش دادید.

هر روز باهم کتاب بخوانید

اینکار هم برای کتا‌ب‌ خوان و هم برای برقراری ارتباط و اطلاع از تفکرات و احساسات کودک بسیار مؤثر است.

سایر مقالات افرادخت

خانه درباره مارزرواسیونشماره تماس